utorok 19. novembra 2013

Podšívané kabátiky

alebo aj vtáčiková elegancia :-)

Pri pomyslení na zimu vo mne skrsla myšlienka teplého podšitého kabátika, vhodného miesto svetríka, či už k šatkám, alebo aj k nohaviciam.
Jasno som mala len v tom, že to bude elegantný strih s kapucňou. V tom čase vyšlo nové Ottobre design kids a už som vedela, čo budem šiť a aj z čoho. Doma som mala odložený vtáčikový úplet na tmavomodrom podklade a elastickú teplákovinu, ktorá sa k nemu presne hodila.

Mala som trochu obavy, či kabátik nebude pôsobiť tmavo a pochmúrne, preto som vybrala ružovú stužku na spestrenie a obtiahla som gombíky vtáčikovou látkou, aby ladili.


Na obťahovanie gombíkov som si raz kúpila malú umelohmotnú sadu, ktorá vyšla pár libier a nikdy som to neoľutovala. Ľahko sa s ňou pracuje a zatiaľ ma nikdy nesklamala. Dokupujú sa k nej gombíkové základne ( ako ich ja volám, keď neviem prísť na ich správne pomenovanie :-) )

U nás majú umelohmotné a kovové. Ja som od začiatku kupovala kovové, lebo pri obťahovaní sa mi podarilo tie umelé zničiť a rovnako som mala obavy aj pri praní, že čo by to bolo. Možno by sa nič nestalo, ale akosi tým kovovým viac verím.( to viete - psychika je dôležitá...)



 Pri obťahovaní tých prvých gombíkov som sa naučila pár užitočných typov. Ako napríklad to, že ak chcem obťahovať úpletovou látkou, musím ju najprv podlepiť nažehlovacím plátnom, aby bola pevnejšia a nenaťahovala sa.

Zapínanie na gombíky je len dekoračné, to funkčné je na kovové patentky. 
Tie som nabíjala kliešťami, ide to s nimi veľmi ľahko a nestane sa Vám, že máte xy chybne nabitých :-) .


Na rukávy som dávala gombíky ako ozdobu, ale zároveň som nimi zošila obe strany manžety, aby sa neotvárali.


Celý kabátik som lemovala patentom, aby ostal pružný a zároveň lem plnil aj ozdobnú funkciu.


Lemovanie je kapitola sama o sebe a myslím, že by sa o ňom dala aj kniha napísať. 

Tie z tých šťastnejších majú doma COL - čiže coverlock, stroj na prádlový , alebo aj plochý - spodom krycí steh a teda lemujú na ňom ( čo ale tiež nie je žiadna sranda :-) ) .
Tie, ktoré tento stroj nemajú si musia poradiť iným spôsobom.
Ja patrím k tým šťastnejším :-))))) čo však rozhodne občas za žiadnu výhru nepovažujem :-)


Coverlocky sú podľa mňa nesmierne náročné stroje a vyžadujú si veľkú dávku trpezlivosti a občas Vám nepomôže ani 400g čokoláda s orieškami, aj tak máte chuť rozmlátiť ním okno, alebo dvere, hlavne, nech Vám zíde z očí :-)


Na zadný diel kabátika som našívala aplikácie vtáčikov. Samotné aplikácie mi ale prišli nejaké fádne, chcelo to nejaký textík :-)
Mám doma vyšívací stroj Brother Innovis 950, ale jeho vyšívacie funkcie využívam dosť málo. Priznám sa, že som lenivá vymeniť
základnú dosku a všetko popripevňovať, aby sa dalo vyšívať. Rýchlejšie sa mi zdá nakresliť si text kriedou a prejsť po ňom elastickým trojstehom.
 Na jednoihlovkách ( čiže klasických šijacích strojoch ) je to označené troma čiarkami vedľa seba, ako elastický steh na zošívanie.





Raz dávnejšie som chcela vyšiť rovnakým spôsobom text na oblečenie, ale vyšlo z toho dosť chaoticky pôsobiace čudo-judo a na základe toho, som pochopila, že nemám fantáziu na umeleckú tvorbu textu a odvtedy sa spolieham na google, kde vždy nájdem nejaký ten typ písma, čo sa mi práve hodí.
 Na svetlé látky si ho predpíšem miznúcou fixou ( kúpite v každej lepšej galantérii ako na vzduchu miznúcu fixku, alebo vyprateľnú verziu. To závisí od toho, ako dlho chcete mať značky na látke. Aby sa Vám nestalo to, že Vám fixka zmizne skôr, než Vám to bude milé :-) )Na tmavé látky Vám však  nepomôže, tam používam klasickú krajčírsku kriedu, ktorú zastrúham nožom do špica.

Kabátik zožal veľký úspech a preto nasledovala druhá verzia, tentokrát však podšívaná látkou - climayarn ( merino + POP ) aby bola Nellie v teplúčku.


Táto zelená verzia je však na omak trochu žvakavejšia, nedrží tak dobre tvar. Zato je však o dosť teplejšia a mäkkšia.


Tu som sa s ozdobovaním už tak nehrala :-).
K zelenej a limetovo-petrolejovej na ribbe sa dosť ťažko vyberali ozdoby a aplikácie. Takže som to vzdala asi po dvoch hodinách hypnotizovania vystrihnutého kabátika a nažehlila naň velúrové nažehlovačky kvietkov. Na druhú stranu som pridala malú výšivku ( no nezaprela som sa :-) čo už...).


Po nejakej dobe môžem vyhlásiť, že oba kabátiky sú naše obľúbené a tešia sa častému noseniu :-)...


2 komentáre:

  1. Novinky sú parádne..... krásne vyhotovenie, ako vždy....

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem, keby tak niekto za mňa podokladal tu obrovskú hromadu fotiek, bolo by toho na pozeranie viac :-)

      Odstrániť